Het verhaal van Dames groen als gras

Het SVZ-verhaal van Damesvoetbal SVZ groen als gras

Zaterdag was de mooiste dag van de week.
En je wist het als je naar je vriendinnetjes keek:
Hier gaan ze heel wat beleven.
En de trainer riep : samen is niet alleen.
Maar eenmaal op het veld vergat je dat meteen.
We waren zeven.

Ongeveer 20 jaar geleden, waren deze meiden ook ongeveer zeven en begonnen ze aan een lange voetbalcarrière, eerst nog samen met de jongens maar als snel met alleen maar meisjes. De trainer van dit eerste gemengde Team was Jan Geerts en ook toen het een meisjesteam was geworden was hij nog steeds hun trainer.

De aanstroom was zo groot dat we als snel twee meisjesteams hadden bij SVZ, het ene team was SVZ Dames 1 en het andere teams was SVZ Dames jong. Een nieuwe trainersstaf was aangetrokken bij SVZ. Dames 1 werd getraind door Laurens Hoosbeek en Dames jong had als trainer Stefan Bosma. De jonge trainers zorgden ervoor dat de dames steeds beter verzorgd naar de training gingen. Eerst even voor de spiegel voordat je naar de training ging. Ook opvallend was dat het aantal Feyenoord shirtjes tijdens de training steeds groter werd. Beide teams en trainers zijn heel succesvol geweest zowel in de competities als in de toernooien. Uiteindelijk werden deze teams samengevoegd tot 1 team SVZ Dames 1. In het laatste jaar ging Laurens op stage voor school naar het buitenland. Mooi voor hem, maar de dames hadden geen trainer. Samen geïnventariseerd wie o wie te vragen… Er kwam bij de dames één naam naar voren Joop en hij ging het doen.

Dit team bleek ook zeer succesvol en de kampioenschappen volgden elkaar op en uiteindelijk speelden ze in de derde klasse, dat was op dat moment beter dan SVZ heren 1 want die speelden in de vierde klasse. Ook de dames hadden jaren achter elkaar de derby tegen VAKO en in de beginjaren was het altijd bloedstollend spannend wie de derby zou winnen maar uiteindelijk was het toch SVZ die steeds vaker de punten pakte. Na de promotie naar de derde klasse, kwamen we VAKO dames 1 toch nog wel weer tegen in de bekerwedstrijden. Het bleef altijd een echte derby waar geen van beide wilde onderdoen voor de ander.

Jaren waarop iedereen nog met plezier terugkijkt, zowel de spelers en trainers maar ook de leiders en de vele supporters die op zaterdag altijd een voetbalmiddag tot in de late uurtjes hadden. De spelletjesavonden waren ook altijd een groot succes en steeds maar gekker en leuker wat er zoal verzonnen werd. Een ander hoogtepunt was een internationaal toernooi in Bremen waar we met beide teams naartoe zijn geweest en ook nog eens de prijzen pakten. Een supergezellig tweedaags toernooi waarbij we in tenten overnachten en er flink werd gefeest door alle teams.

Wir sind die Holländer.. in Bremen

Veel van de meiden van toen zien elkaar nog met regelmaat. Een klein groepje is nog steeds actief in het voetbal maar allen kijken terug op een hele leuke tijd bij SVZ. Het lied wat het meest gezongen werd door deze meidengroep zal jullie niet verrassen.

We waren groen als gras, groen als gras ……….